יהדות ודת היהודים

קאסוטו -  המקרא ו"אנומה אליש"

 


קאסוטו -  המקרא ו"אנומה אליש"
מ.ד . קאסוטו בערך "בריאת העולם" באנצ' המקראית כתב, כי בקרב עמי המזרח הקדמון רווחו מסורות שונות על התהוות העולם. יחד עם זאת, ניתן למצוא מספר יסודות משותפים לרוב מסורות אלה: 
א. אחד האלים, או כמה אלים ביחד יצרו את העולם מחומר  קדום שהיה קיים קודם לבריאה.
ב. קיים קשר  של הקוסמוגניה (= בריאת העולם)  בתיאוגניה (=תולדות האלים שקדמו לבריאת העולם  והאנושות)
ג. בריאת העולם קשורה למלחמות ומאבקים בין האלים, בעיקר מלחמה בין האל הבורא לבין אלוהות אחרת הנלחמת בו.
ד. חלקי העולם מזוהים עם חלקי גופות אלים שהומתו במלחמה נגד האל הבורא. 
ליסודות אלה הייתי מוסיפה גם את העובדה שהאלים הם ישויות המתגלמות בכוחות הטבע. 
לאור נקודות אלה, נבחן את סיפור הבריאה המסופוטמי , " אנומה אליש" (שפירושו: "בעת ממעל", על-שם המילים הפותחות את המיתוס) ונשווה בינו לבין סיפורי הבריאה במקרא.

סיפורי הבריאה במקרא
בר' א 1- 2: 
 
"בראשית ברא אלוהים את השמים ואת הארץ".
 " והארץ הייתה תהו ובהו וחשך על פני תהום ורוח-אלוהים מרחפת על-פני המים."
 (תהום מופיעה כאן כים הקדמון. יש לשים לב לצורת שם העצם הפרטי ללא ה"א הידיעה)

"אנומה אליש"
לוח ראשון שורות 1-9:
 לפני שנבראו השמים והארץ,
היו 2 אלים: זכר ונקבה.
אפסו - אל המים המתוקים
תיאמת - אלת המים המלוחים
שצורתה כצורת תנין.
מימיהם התערבבו והולידו כמה דורות של אלים צעירים.
האלים הצעירים הפריעו את מנוחת אפסו ותיאמת .
זו עילה למלחמה קשה הפורצת בין האלים.

בבראשית, א': 
פס' 3 "ויאמר אלהים יהי-אור ויהי אור."
9: ויאמר אלוהים יקוו המים מתחת השמים אל-מקום אחד ותראה היבשה ויהי-כן".
פס' 21:  "ויברא אלהים את 
התנינים הגדולים..."
פס' 7: "ויעש אלהים את הרקיע ויבדל בין המים אשר מתחת לרקיע ובין המים אשר מעל לרקיע
ויהי-כן."

לוח רביעי, 93-104:
 
תיאור קרב-הביניים בין מרדוך לתיאמת, בו מנצח מרדוך, הורג את תיאמת ומבתר את גופה
(כדאי לשים לב שבעצם תיאמת נלחמת נגד צאצאיה שלה, ועיקר מאמציו של מרדוך מופנים אל כרסה, סמל הרחם הנשית...)
מעבר לחברה פטריארלית
 
 
לוח רביעי, 129-140:
 
לאחר ביתור גופתה של תיאמת יוצר מרדך מחלקי הגופה את העולם:
מחלקה העליון -  ברא שמים כתקרה ליקום
מחלקה התחתון - ברא את הארץ


עפ"י בר' א 26-28:
27: "ויברא אלוהים את האדם בצלמו בצלם אלוהים ברא אותו..."
 זכר ונקבה ברא אותם
28: פרו ורבו ומלאו את הארץ
 וכבשה ורדו בדגת הים..."     
 
עפ"י בר' ב':
7: "וייצר ה' אלהים את-האדם עפר מן-האדמה ויפח באפיו נשמת חיים..
 15: ויקח ה' אלוהים את-האדם וינחהו בגן-עדן לעבדה ולשמרה
 

לוח שישי, 5-8, 29-34:
 
-האדם נוצר מדם ועצמות
כדי שתוטל עליו עבודת האלים והם יוכלו לנוח... - האל אאה ( אביו של מרדך) יוצר את האדם מדמו של האל המורד קינגו


יסודות מיתולוגיים במקרא
 
1. קרא את שני המקורות הבאים:
ישעיה פרק מ'; 
(יב) מִי מָדַד בְּשָׁעֳלוֹ מַיִם וְשָׁמַיִם בַּזֶּרֶת תִּכֵּן וְכָל בַּשָּׁלִשׁ עֲפַר הָאָרֶץ וְשָׁקַל בַּפֶּלֶס הָרִים וּגְבָעוֹת בְּמֹאזְנָיִם: 
(יג) מִי תִכֵּן אֶת רוּחַ יְהֹוָה וְאִישׁ עֲצָתוֹ יוֹדִיעֶנּוּ: 
(יד) אֶת מִי נוֹעַץ וַיְבִינֵהוּ וַיְלַמְּדֵהוּ בְּאֹרַח מִשְׁפָּט וַיְלַמְּדֵהוּ דַעַת וְדֶרֶךְ תְּבוּנוֹת יוֹדִיעֶנּוּ: 
(כא) הֲלוֹא תֵדְעוּ הֲלוֹא תִשְׁמָעוּ הֲלוֹא הֻגַּד מֵרֹאשׁ לָכֶם הֲלוֹא הֲבִינֹתֶם מוֹסְדוֹת הָאָרֶץ: 
כב) הַיּשֵׁב עַל חוּג הָאָרֶץ וְיֹשְׁבֶיהָ כַּחֲגָבִים הַנּוֹטֶה כַדֹּק שָׁמַיִם וַיִּמְתָּחֵם כָּאֹהֶל לָשָׁבֶת:
 
 איוב פרק לח 
(א) וַיַּעַן יְהֹוָה אֶת אִיּוֹב מִנ [מִן] הַסְּעָרָה וַיֹּאמַר:
(ב) מִי זֶה מַחְשִׁיךְ עֵצָה בְמִלִּין בְּלִי דָעַת:
(ג) אֱזָר נָא כְגֶבֶר חֲלָצֶיךָ וְאֶשְׁאָלְךָ וְהוֹדִיעֵנִי:
(ד) אֵיפֹה הָיִיתָ בְּיָסְדִי אָרֶץ הַגֵּד אִם יָדַעְתָּ בִינָה:
(ה) מִי שָׂם מְמַדֶּיהָ כִּי תֵדָע אוֹ מִי נָטָה עָלֶיהָ קָּו:
(ו) עַל מָה אֲדָנֶיהָ הָטְבָּעוּ אוֹ מִי יָרָה אֶבֶן פִּנָּתָהּ:
(ז) בְּרָן יַחַד כּוֹכְבֵי בֹקֶר וַיָּרִיעוּ כָּל בְּנֵי אֱלֹהִים:

2 .  קרא את המקורות הבאים, וענה על השאלות שלאחריהם.
 
 ישעיה פרק נא 
(ט) עוּרִי עוּרִי לִבְשִׁי עֹז זְרוֹעַ יְהֹוָה עוּרִי כִּימֵי קֶדֶם דּוֹרוֹת עוֹלָמִים הֲלוֹא אַתְּ הִיא הַמַּחְצֶבֶת רַהַב מְחוֹלֶלֶת תַּנִּין:
(י) הֲלוֹא אַתְּ הִיא הַמַּחֲרֶבֶת יָם מֵי תְּהוֹם רַבָּה הַשָּׂמָה מַעֲמַקֵּי יָם דֶּרֶךְ לַעֲבֹר גְּאוּלִים:
(יא) וּפְדוּיֵי יְהֹוָה יְשׁוּבוּן וּבָאוּ צִיּוֹן בְּרִנָּה וְשִׂמְחַת עוֹלָם עַל רֹאשָׁם שָׂשׂוֹן וְשִׂמְחָה יַשִּׂיגוּן נָסוּ יָגוֹן וַאֲנָחָה:
 
 ישעיה פרק כז 
(א) בַּיּוֹם הַהוּא יִפְקֹד יְהֹוָה בְּחַרְבּוֹ הַקָּשָׁה וְהַגְּדוֹלָה וְהַחֲזָקָה עַל לִוְיָתָן נָחָשׁ בָּרִחַ וְעַל לִוְיָתָן נָחָשׁ עֲקַלָּתוֹן וְהָרַג אֶת הַתַּנִּין אֲשֶׁר בַּיָּם:
 
תהילים פרק עד 
(יג) אַתָּה פוֹרַרְתָּ בְעָזְּךָ יָם שִׁבַּרְתָּ רָאשֵׁי תַנִּינִים עַל הַמָּיִם:
(יד) אַתָּה רִצַּצְתָּ רָאשֵׁי לִוְיָתָן תִּתְּנֶנּוּ מַאֲכָל לְעָם לְצִיִּים:
(טו) אַתָּה בָקַעְתָּ מַעְיָן וָנָחַל אַתָּה הוֹבַשְׁתָּ נַהֲרוֹת אֵיתָן:
 
איוב פרק ז 
(יב) הֲיָם אָנִי אִם תַּנִּין כִּי תָשִׂים עָלַי מִשְׁמָר:
 
www.hefer.org.il/htmls/page_7539.aspx?c0=29143&bsp=27892

 

 

הישראלי הוירטואלי

"תיעוד אמת מול ה"ציונות